همشهری آنلاین: «جستجوى خدا، کشف و شهودى در کائنات و روایتى تازه از عرفان، نور و هستى» تم هاى موضوعى تازه ترین نقاشی های بهنوش فروتن است که این روزها در گالری شکوه به روى دیوار است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، «کهکشان من» عنوان چهارمین نمایشگاه انفرادى بهنوش فروتن است که در آن 18 اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد بزرگ ارائه شده؛ آثارى که آشکارا از مخاطب دعوت مى‌کند درباره رازهاى عالم بالا، مسیر سعادت بشرى و دالانى از نور به مثابه نردبانى به آسمان (که آرزوى هر انسانى است) به مکاشفه و واکاوى درونى بپردازد.

نقاش از فرم هاى انتزاعى بهره برده اما در شمارى از تابلوها در مرزى میان فیگوراتیو و مدرنیسم اکسپرسیونیستى حرکت مى‌کند و در این میان مواجهه انسان و نور از دوران جنینى تا بزرگسالى، آنها که به رستگارى نائل مى‌شوند و آنها که پشت به نور مى‌کنند و به هیولایى تنزل می‌یابند به تصویر درآمده اند.

بهنوش فروتن، نقاش جوانى که تیر ماه امسال در دومین حراج تهران حائز رکورد ١٥ میلیون تومانى شد و سال گذشته عنوان پرفروش ترین هنرمند هفت نگاه پنجم را از آن خود نمود، در مورد آثار تازه اش که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است، گفت: ایده اولیه مجموعه «کهکشان من» زمانی شکل گرفت که در فکر به تصویر کشیدن دالان تمثیلى نور بودم که از آن مى‌توان به سمت خدا رفت.

بعد از آنکه این ایده ذهنی را اتود اولیه زدم، آن را در ابعاد بزرگ تر کار کردم، پس از آن بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه انجام دادم و کتاب های زیادی که در رابطه با عرفان، معنویت و حتی خصوصیات کهکشان ها خواندم، با توجه به ذهنیات و دیده هایم کار را شروع کردم که ماحصلش 24 اثر شد که 18 اثر را در گالرى شکوه به معرض تماشا قرار داده ام.

وى افزود: من در بعضی آثار فضای واقعی کهکشان ها را به تصویر کشیدم اما در بعضی دیگر تا اندازه زیادی در آنها تغییراتی استعاره اى انجام داده و بر اساس ایده های ذهنی و احساسات درونی ام آنها را کار کرده ام اما در همه کارها بیشتر از رنگ هایی چون بنفش و آبی بهره گرفته ام که هم در کهکشان نمونه واقعی آن وجود دارد هم رمزآلود و معنوى اند.

اواضافه کرد: عنوان «کهکشان من» را برای این مجموعه برگزیدم زیرا این آثار برگرفته از وجود من است و بر اساس ذهنیات و احساساتم بر روی بوم نقش بسته اند.

محور همه این آثار نور است، به نوعی همه فیگورها در این آثاربه سمت نور در حرکتند، این تمرکز بر روی نور در واقع استعاره اى از هدایت به سمت خداست.

آثار فروتن در این نمایشگاه تمی عرفانی دارند او این عرفان را با نورهایی در مرکز ثقل آثار و فیگورهایی در حال سماع به تصویر کشیده است.

عنایت الله نظری نوری نقاش پیشکسوت یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بود، او در مورد آثار مجموعه «کهکشان من» گفت: بهنوش فروتن در این نمایشگاه آثاری با سطح کیفی بالا ارائه داده است.

این آثار که با ابعاد بزرگی ارائه شده اند بسیار زیبا و خیال انگیز هستند. در واقع فروتن در این آثار سرزمین هایی را به تصویر کشیده است که هر انسانی آرزوی نائل شدن به آنجا را دارد.

این آثار ملودی زیبایی از یک موسیقی است و بیان کننده روحیات خالق آنها است.

او با اجرای زیبا، رنگ هایی رویایی و ارائه آثارش در ابعاد مربع که حالت فیزیکی خوبی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند از احساسات درونی اش بر روی بوم می‌گوید.

در واقع می‌توان از اثر پی به خصوصیات موثر آن برد.

هانس ورنرآلبک نقاش آلمانی از دیگر بازدید کنندگان این نمایشگاه در مورد این آثار گفت: انسان همواره علاقمند است بداند که در کهکشان ها چه چیزی وجود دارد، بهنوش فروتن با تصویر کردن این فضاها باعث شده تا مخاطبان با فضاهای کهکشانی بیشتر آشنا شوند و آنچه که در کهکشان ها می گذرد را از نظر بگذرانند.

از نظر من ایده این آثار بسیار ارزشمند است و با تکنیک بالایی اجرا شده است.

او در رابطه با آثار زنان هنرمند ایرانی گفت: امروزه شاهد پیشرفت بسیار زیاد زنان هنرمند در ایران هستیم، حتی در مواقعی آثار زنان از لحاظ سطح کیفی بالاتر از سطح آثار هنرمندان مرد است.

من به دیدار نمایشگاه های زیادی از آثار جوانان رفته ام از نظر من زنان در ایران بسیار فعالند امیدوارم با حمایت دولت جوانان ایرانی بتوانند نمایشگاه های متعددی در خارج از کشور برپا کنند تا جوامع دیگر نیز با آثارشان آشنا شوند.

محمود نورایی منتقد هنری در بخش هایی از بروشور نمایشگاه آورده است: تفسیر کهکشان را می‌توان نشانه‌شناسی از وجود انسان و کشف «خود» تفسیر کرد.

با این نگره وقتی به جهان نقاشانه زنان در طول تاریخ هنر نگاه می‌کنیم در‌می‌یابیم توجه به دنیای وجودی و کشف درون به دلیل نظام جنسیتی و امر زایش بسیار مورد توجه هنر زنانه بوده و بیشتر زنان هستند که سعی در درون کاوی و جستجو در وجود ماده را دارند.

فروتن نیز در این مجموعه آثار از این تاویل مستثنی نیست. مجموعه کهکشان‌های او با پسوند «من» به نوعی نشان از نگاه او به دنیای درونی خود دارد.

نگاهی که در ابعاد زایشی جاری در درون آثار نیز به خوبی مشخص شده است. جملگی این آثار در درون خود در پنهان و نهان اثر فیگوری را در مقابل مخاطب قرار داده و در جهان کهکشانی و انفجارگونه اندامی را هویدا کرده است.

فرم‌های دوار، رفتن به درون هسته و انفجار درون اثر؛ جملگی نشانه‌هایی از نظام جهان نقاشانه فروتن را شکل می‌دهند که با تاکید بر تفسیر جهان خیالی کهکشان‌ها در پیوند با جهان درونی «خود» هنرمند هستند.

بهنوش فروتن متولد ١٣٥٦ تهران است. او نقاشى را نزد استادان بزرگى فرا گرفته و پیشتر آثارش دو بار در کانادا و چندین گالرى داخلى در قالب نمایش هاى انفرادى و گروهى ارائه شده است.

«کهکشان من» تا 6 آذر ماه در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، پلاک ١٩ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 239913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز